Canones Hibernenses III - I Libri Penitenziali

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CANONI IRLANDESI - TESTO "III": SINODO DEI SAPIENTI
Irlanda, prima del 725 d.C.
I sei testi dei Canones Hibernenses vengono da sempre interpretati dalla letteratura scientifica di settore (WASSERSCHLEBEN F.W.H., Die Bussordnungen der abenländischen Kirche, Halle 1851, 8; BIELER L., The Irish Penitentials, Dublin 1975, 136) come un corpus normativo appartenente al genere letterario penitenziale.
Questa tradizionale impostazione dottrinale è corretta se non in parte. In primo luogo i manoscritti che li contengono non li hanno mai tramandati come parti di un’unica composizione ed, inoltre, non vi sono prove che depongono a favore di una medesima paternità (GAMER H.M. - MCNEILL J.T., Medieval  Handbooks  of  Penance,  a Translation of the principal Libri Poenitentiales and Selections from related Documents, New York 1938, 117), anche se si è sempre sostenuto che fossero l’elaborato di una commissione legislativa mista – composta chierici e laici – che, all’interno di un sinodo irlandese fosse stata chiamata a regolamentare una serie di materie prive di copertura normativa.
A riprova del fatto che non costituiscono un'opera unitaria depone la diversa numerazione attribuita dalla dottrina più importante: Bieler (di cui qui si segue l'ordine testuale) e Wasserschleben prevedono una tassonomia differente fondata sui manoscritti che li contengono (VOGEL C., Les “Libri Paenitentiales”, Turnhout 1978, 63).
In generale i Canones Hibernenses sono ritenuti temporalmente anteriori al Penitenziale di Teodoro di Canterbury (redatto tra il 668 ed il 690 d.C. ) ed alla Collectio Canonum Hibernensis (redatta intorno al 725 d.C.) dal momento che ambedue le opere ne citano le relative disposizioni.
Il Testo "III" (o Testo "VI" secondo il diverso ordine di Wasserschleben), così come il Testo "I"  ed il Testo "IV" (o Testo "III" secondo il diverso ordine di Wasserschleben),  viene qualificato dai manoscritti che lo contengono come un elaborato sinodale.
L’opera, composta da soli 8 canoni, è di scarsa originalità: prevede una serie di disposizioni sanzionatorie che vietano condotte già punite, in sede veterotestamentaria, dai libri dell’Esodo e del Levitico.
In particolare prevede norme in tema di decime di tipo animale e vegetale. La seconda parte del can. 8 contiene un brano di esegesi biblica completamente estranea alla letteratura penitenziale.

ITEM SYNODUS SAPIENTIUM: SIC DE DECIMIS DISPUTANT
1. Dicunt auctores decimas semel peccorum offerendas, et ob id "sanctum sanctorum erit", id est, non debetur iterum offerri de illis decimam. Sed alii sana fide adfirmant ut omni anno decimas de uitalibus et mortalibus Deo demus, cum omni anno ipsius munera habemus.
2. Item: Omnia praeter fruges terrae <de> quibus decima semel offeretur Domino ut dicitur "Quicquid consecratum fuerit semel" Deo "sanctum sanctorum erit Domino", non iterum debet de illis offerri decimam, ut Colummanus doctor docuit. Fruguum uero terrae in unoquoque anno decima pars offerri debet quia in unoquoque anno nascuntur.
3. Item: Decimae non solum per animantia sed per mortalia fiunt. Ita et primitiae, id est primus fructus omnis rei et animal quod primum nascitur in anno, similia quae sunt ut primitiua. Primogenita autem animalium tantum [non solum hominum sed animalium] quae licita sunt immolari.
4. Item: Decimae in peccoribus sunt et in fructibus terrae; uel: decimae in peccoribus, primitiae in fructibus. Primitiae sunt quicquid de peccoribus nascitur antequam nascentur alia hoc anno.
5. Sciendum quantum est pondus primitiarum, hoc est gomor; ut alii, i. .viiii. panes uel .xii. panes; deinde panes propossitionis materia .viiii. panium uel .xii. panium. De oleribus uero quantum pugnus capere potest. Hae res initio estatis reddi debent, et semel in anno ad sacerdotes Hierusalem offerebantur. In nouo autem unusquisque ad monasterium cui monachus fuerit. Et praeterea caritas habundat cum hisdem, et primogenita in masculis tantum, numquam in feminis fiunt.
6. Item ut alii: Si minus decimo substantiam habuerit, non reddet decimas.
7. Item ut alii: Quo modo conuenit offerre decimas aliquis Domino si non habuerit nisi unam uacam uel bouem? Diuidat praetium uacce in .x. et det decimam partem Domino; sic et reliqua.
8. Item: Uictimam uoluntariam Dominus praecipit. Ideo dicit: "Nemo tollat" animam "a me" et reliqua. De eo quod non uindicat Deus neque homines debent uindicari et in his qui cito conuertunt de culpa ad penitentiam in Exodo legitur quod adoratione uituli: Et stans Moyses in porta castrorum ait: "Si quis deo iungatur mihi". Et congregati sunt ad eum omnes filii Leui, quibus ait: Haec dicit Dominus Deus Israel: Ponat uir gladium super femor suum" et reliqua usque dicit "Occidat unusquisque proximum et fratrem et amicum". Et paulo post ait Moyses: "Consecrastis manus uestras hodie Domino unusquisque in filio et fratre suo ut detur uobis benedictio". Finit amen.
(9). Populus Israel debuerat constringui .x. mandatis legis dum causa ipsorum percusit Deus Egyptum .x. plagis; ideo decim mandata sunt. Ubi sunt in lege praecepta quae Deus non praecipit? Iethro socer Moysi elegere .lxx. principes qui iudicarent populum cum Moysi, et hoc iudicium est, quia si inuenerimus iudicia gentium bona, que natura bona illis docet et Deo non displicet, seruabimus.
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